Ekologiczne napędy w motoryzacji: Wady i zalety wodoru, biopaliw i aut elektrycznych.

Napędy alternatywne w motoryzacji

Napędy alternatywne w motoryzacji.

Przyszłość napędów stosowanych w motoryzacji wciąż nie jest jasna. Z pewnością jeszcze przez kilkanaście lat kierowcy pracujący jako Kierowcy Bolt czy Kierowcy Uber będą mogli korzystać z aut spalinowych, ale producenci pracują nad alternatywami – napędem wodorowym, biopaliwami czy napędem elektrycznym, najlepiej rozwiniętym z tej trójki. Jakie są ich wady i zalety?

Przez kilkadziesiąt lat w motoryzacji pierwsze skrzypce grał napęd spalinowy, choć już w XIX wieku niektórzy wynalazcy dobrze widzieli, jakie zalety ma napęd elektryczny (cicha praca, wyższa efektywność). Wówczas jednak rozwijanie tej technologii zarzucono, bowiem na drodze stanęła wysoka masa akumulatorów, niski zasięg oraz brak infrastruktury do ładowania z jednej strony oraz szybki rozwój motoryzacji spalinowej z drugiej. W ciągu ostatniej dekady napęd elektryczny zyskał nowe oblicze, także dzięki technologii hybrydowej, która łączy napęd spalinowy z elektrycznym – w ten sposób, Kierowcy przewożący Pasażerów dla Uber i Bolt, nie muszą martwić się zasięgiem i czasem ładowania, a z drugiej strony, podczas jazdy miejskiej, mogą często korzystać z bezemisyjnego, cichego napędu elektrycznego. Przykładem tego jest w 100% hybrydowa flota samochodów DEPartner, ponad 400 samochodów każdego dnia w całej Polsce przewozi tysiące pasażerów.

Samochody elektryczne. Jakie są wady i zalety napędu elektrycznego?

Auta z napędem elektrycznym mają stosunkowo prostą budowę – konstrukcja auta nazywana jest “deskorolką”, z uwagi na akumulatory umieszczone możliwie blisko ziemi. Dzięki temu rozstaw osi może być większy, co przekłada się na przestrzeń w kabinie. Napęd elektryczny nie wymaga używania skrzyni biegów, wałów napędowych czy korbowodów. W dodatku, nie ma konieczności używania olejów silnikowych, a same silniki elektryczne, zamiast w komorze, często są umieszczane bezpośrednio przy napędzanej osi. To z uwagi na ich kompaktowe rozmiary. Największym i najcięższym elementem aut elektrycznych są akumulatory, od których, w zależności od tego, ile energii mogą zgromadzić, w dużej mierze zależy zasięg auta. Ich zdolność do gromadzenia energii wyraża się w kilowatogodzinach. Prostsza budowa i mniej podzespołów oznacza, że serwis auta elektrycznego jest mniej skomplikowany i tańszy, co nie jest bez znaczenia dla kierowców świadczących usługi jako Kierowca Bolt lub Kierowca Uber oraz firm, które dysponują flotami pojazdów używanych na taxi.

Koszt ładowania auta elektrycznego zależy od miejsca ładowania – na tak zwanych szybkich, publicznych ładowarkach koszt ładowania często jest porównywalny z zatankowaniem paliwa na stacji. Dużo bardziej opłacalne jest korzystanie z własnej ładowarki naściennej (zwykle dodatkowo płatnej), czyli tak zwanego wallboxa. Co prawda ładowanie z jego użyciem odbywa się z mniejszą mocą, ale korzystając na przykład z taryfy nocnej, można zoptymalizować koszt ładowania i “tankować” prąd w cenie około 15 zł/100 km. Sam czas ładowania mieści się przeważnie w maksymalnie 7-8 godzinach. Opcją rezerwową jest korzystanie ze zwykłego gniazdka, ale w tym wypadku czas ładowania do 100% może wynieść nawet ponad 24 godziny. Patrząc na tzw. większy obraz i kwestie związane z ekologią, liczy się także to, czy prąd, którym ładujemy pojazd faktycznie pochodzi z ekologicznego, odnawialnego źródła. W Polsce w dużej mierze za dostarczenie prądu do gospodarstw odpowiadają elektrownie węglowe, ale udział alternatywnych źródeł wciąż się powiększa. Kierowca pracujący jako Kierowca Uber czy Kierowca Bolt, który korzysta z instalacji fotowoltaicznej w swoim domu może ładować akumulatory w aucie jeszcze taniej i w dużej mierze, dzięki energii odnawialnej.

Obecnie auta elektryczne nie mierzą się już z problemem zasięgu, który zwykle wynosi 300-500 km. Ich wadą jest natomiast to, że bardziej niż to ma znaczenie w przypadku aut spalinowych, na zasięg (oraz czas ładowania) wpływają czynniki zewnętrzne, takie jak pogoda, styl jazdy oraz liczba włączonych funkcji auta (np. klimatyzacja).

Wady i zalety napędu wodorowego

Producenci tacy jak Toyota mocno zaangażowali się w rozwój napędu wodorowego, który, jak każdy, ma swoje wady i zalety. Auta z napędem wodorowym zasilane są dzięki ogniwom paliwowym, za pomocą energii elektrycznej pozyskiwanej z wodoru. Samochód wodorowy to zatem auto, które samo wytwarza prąd w ogniwach paliwowych, dzięki reakcjom chemicznym wodoru z tlenem. Przede wszystkim sam wodór to pierwiastek, który występuje w przyrodzie w ilościach niemal nieograniczonych. Jednak, aby można było wykorzystać go jako paliwo, potrzebna jest odpowiednia reakcja chemiczna, np. elektroliza wody. Przy przerabianiu wodoru na paliwo zużywa się dużo energii, która często nie pochodzi z odnawialnych źródeł.

Fakt, że auto na wodór nie produkuje żadnych zanieczyszczeń (emituje jedynie wodę) może nie pokryć strat energetycznych, jakie były konieczne podczas produkcji i przechowywania wodoru. To ostatnie też nie jest ani tanie ani powszechne, w Polsce publicznych stacji do tankowania wodoru jest dosłownie kilka. Sam wodór do tanichnie należy, za kilogram paliwa trzeba zapłacić około 70 zł. Oznacza to, że przejechanie 100 km pojazdem takim jak Toyota Mirai, który zużywa około 1,5 kg wodoru na 100 km, będzie kosztować około 100 zł. In plus trzeba liczyć fakt, że tankowanie wodoru zajmuje mniej więcej tyle, co tankowanie LPG, czyli kilka minut. Na razie, z uwagi na niską popularność osobowych aut na wodór, nie ma co liczyć na szybki rozwój stacji i spadek cen paliwa.

Wodór jest za to coraz chętniej używany przez przedsiębiorstwa komunikacyjne zarządzające flotami autobusów miejskich, które mają własne stacje tankowania na terenie zajezdni. Wbrew pozorom, wodór jest też bezpiecznym paliwem, bowiem kompozytowe zbiorniki, w których jest umieszczany, mają dopracowane zabezpieczenia, a nawet w razie punktowego wycieku (na przykład po wypadku), płomień będzie unosił się pionowo wąskim słupem – wodór jest bowiem aż 14 razy lżejszy od powietrza.

Biopaliwa wady i zalety

Ostatnim alternatywnym źródłem energii, które jest obecnie w fazie eksperymentalnej są biopaliwa. Te pierwsze, jako biokomponenty, są już obecne w aktualnie sprzedawanych paliwach na stacjach (5-10%, w zależności od rodzaju paliwa). Biopaliwo to w największym uproszczeniu paliwo, które powstało z surowców odnawialnych takich jak rośliny (kukurydza, trzcina cukrowa, olej palmowy czy odpady roślinne) i odpady organiczne. Oznacza to, że ich zasoby mogą być odnawiane i uzupełniane w stosunkowo krótkim czasie, w przeciwieństwie do ropy naftowej, której zasoby są ograniczone.

Spalanie biopaliw generuje mniejszą ilość dwutlenku węgla niż spalanie paliw kopalnych. Rośliny używane do produkcji biopaliw pochłaniają CO2 podczas wzrostu, co w pewnym stopniu kompensuje emisje powstałe podczas spalania paliwa. Z uwagi na to, że biopaliwa są już w pewnym stopniu wykorzystywane do napędu silników benzynowych, jak i wysokoprężnych, ich użycie na większą skalę nie będzie wymagało drastycznych zmian w infrastrukturze oraz w samej technologii napędów. Biopaliwa mają też jednak wady, bowiem uprawy przeznaczone na biopaliwa mogą konkurować z uprawami spożywczymi o grunt rolny i zasoby wodne. W skrajnych przypadkach może to prowadzić do wzrostu cen żywności i problemów z jej dostępnością w regionach, gdzie uprawy biopaliw staną się dominujące. Uprawy te mogą też prowadzić do deforestacji, czyli wycinki lasów. Ostatnią kwestią są koszty – zarówno produkcji jak i samego paliwa na stacji, którego, w przypadku np. etanolu, potrzeba więcej niż benzyny, bowiem zawiera mniej energii. A to oznacza, że na przejechanie tego samego odcinka konieczna jest większa ilość paliwa.

Wykorzystanie Samochodów Hybrydowych w Flocie DePartner

DePartner, od lat stawia na innowacje i zrównoważony rozwój w swoich usługach. Jednym z kluczowych elementów strategii firmy jest wykorzystywanie w swojej flocie wyłącznie samochodów hybrydowych. Te pojazdy, łączące w sobie zalety silników spalinowych i elektrycznych, przyczyniają się do znacznego zmniejszenia emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Dzięki zastosowaniu technologii hybrydowej, samochody DePartner są w stanie generować mniej CO2 w porównaniu do tradycyjnych samochodów z silnikami benzynowymi czy diesla. Jest to szczególnie istotne w miastach, gdzie zanieczyszczenie powietrza jest problemem wpływającym na zdrowie mieszkańców.

Dodatkowo, DEPartner idzie o krok dalej w swoich działaniach na rzecz ochrony środowiska, stosując w swoich samochodach hybrydowych system LPG. Gaz płynny (LPG) jest paliwem znacznie mniej emisyjnym niż tradycyjne paliwa kopalne, co pozwala na dalsze obniżenie poziomu emisji CO2. Połączenie technologii hybrydowej z LPG sprawia, że samochody firmy są wyjątkowo oszczędne pod względem zużycia paliwa, a jednocześnie przyjazne dla środowiska. Dzięki temu DEPartner nie tylko obniża koszty operacyjne, ale także znacząco redukuje swój ślad węglowy, przyczyniając się do walki ze zmianami klimatycznymi.

Dbałość o Środowisko Miejskie i Bezpieczeństwo Pasażerów

DEPartner nie tylko koncentruje się na redukcji emisji CO2, ale również dba o szeroko pojęte bezpieczeństwo i komfort swoich pasażerów. Wykorzystanie samochodów hybrydowych oraz technologii LPG sprawia, że podróże z DEPartner są bardziej ekologiczne, co ma bezpośredni wpływ na jakość powietrza w miastach. Mniejsze zanieczyszczenie oznacza lepsze warunki zdrowotne dla wszystkich mieszkańców, w tym dla pasażerów korzystających z usług firmy. Świadoma polityka transportowa DEPartner przyczynia się do poprawy jakości życia w miejskich aglomeracjach, gdzie czyste powietrze staje się coraz bardziej deficytowym dobrem.

Bezpieczeństwo pasażerów to priorytet dla DEPartner. Hybrydowe samochody, które stanowią trzon floty firmy, są nowoczesnymi pojazdami wyposażonymi w zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Technologie te obejmują m.in. systemy wspomagania kierowcy, które minimalizują ryzyko wypadków drogowych, a także zapewniają większy komfort podczas podróży. Dodatkowo, niższa emisja CO2 i innych szkodliwych substancji przekłada się na zdrowsze warunki podróży dla pasażerów. DEPartner nie tylko dba o ekologię, ale także o dobrostan swoich klientów, oferując im bezpieczne, komfortowe i przyjazne dla środowiska środki transportu. Dzięki temu firma zdobywa zaufanie klientów, którzy cenią sobie odpowiedzialne podejście do kwestii ochrony środowiska i bezpieczeństwa.

Zacznij jeździć i zarabiać!
Wprowadzenie swoich danych zajmie Ci tylko 60 sekund