Instrukcja wymiany koła w samochodach Toyota
Poniższa instrukcja przedstawiona jest na przykładzie samochodu Toyota Yaris Cross oraz Toyota Corolla. Co do zasady, w każdym samochodzie działa to w ten sam sposób.
Podczas wymiany koła należy przede wszystkim zadbać o własne bezpieczeństwo, starać się nie zmieniać koła na drodze tylko na poboczu, a robiąc to od strony drogi należy ustawić trójkąt ostrzegawczy w odległości określonej przepisami czyli od 30 do 50 metrów od pojazdu (możesz to zmierzyć robiąc 30 do 50 kroków) oraz założyć kamizelkę. W przypadku konieczności wymiany koła na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu podczas ograniczonej widoczności lub w nocy, można skontaktować się ze służbami pod numerem 112 aby zabezpieczyli miejsce awarii.
Dodatkowo, poniższa instrukcja zakłada zmianę koła z aluminiowego na stalowe przy użyciu podnośnika hydraulicznego – klasycznej żaby.
Należy zacząć od zlokalizowania punktów podparcia, w każdym z samochodów są one z boku, mniej więcej na wysokości wskazanej na zdjęciu poniżej.
Punkt podparcia podnośnika to podgięty kawałek blachy na łączeniu progu z podwoziem.
Toyota Yaris Cross – przedni punkt podparcia po lewej, tylny punkt podparcia po prawej
Toyota Corolla E21 – przedni punkt podparcia po lewej, tylny punkt podparcia po prawej
Po umieszczeniu podnośnika w odpowiednim miejscu, należy upewnić się że jest zablokowana śruba która trzyma ciśnienie w podnośniku. Na rysunku poniżej wskazane jest umieszczenie śruby w podnośniku, używając końcówki dźwigni do podnoszenia, dokręć śrubę w prawo. Tym samym sposobem, opuścisz później samochód w dół.
Unieś delikatnie samochód, tak aby koło nadal opierało się na ziemi ale podnośnik już pewnie stał pod samochodem. Poluzuj wszystkie pięć nakrętek w kole.
Odłóż zdjęte koło na bok i załóż koło zapasowe osadzając je na szpilkach wystających z piasty koła.
Koła w tych autach nie da się źle założyć.
Po założeniu koła do przykręcenia użyj również zapasowych nakrętek! Te zdjęte z felgą aluminiową nie nadają się do montażu felgi stalowej!
Na zdjęciu poniżej, po lewej stronie nakrętka felgi aluminiowej, po prawej nakrętka felgi stalowej.
W trakcie przykręcania nakrętek do felg stalowych, zwróć uwagę aby była ona skierowana stożkiem do felgi. Na zdjęciu poniżej stożek oznaczony jest strzałką.
Po założeniu nakrętek, dokręć je kluczem aż poczujesz delikatny opór. Nakrętki dokręcaj na krzyż, aby koło dopasowało się idealnie do piasty i stożków w nakrętce.
W kolejnym kroku opuść samochód w dół używając śruby w podnośniku wskazanej we wcześniej części instrukcji. Ponownie, dokręć koło aż poczujesz opór. Śruby koła na tym etapie również dokręć na przemiennie. Spakuj narzędzia i uszkodzone koło do samochodu razem z nakrętkami i podnośnikiem, postępuj dalej zgodnie z instrukcją Koordynatora lub Osoby odpowiedzialnej za flotę.
Przez cały czas, nie spiesz się i wykonuj każdy krok uważnie. Wymiana koła nie jest czymś skomplikowanym, rzadko natomiast to robimy.